Ahlan Wasahlan Wamarhaban Bikum :) Realiti kehidupan di dunia yang kita harungi ini merupakan kembara yang sementara sifatnya. Dari satu fasa ke satu fasa, dari satu usia ke usia, kita sama-sama menjelajahi dan bermusafir, mencari dan mencapai sesuatu yang kita harapkan. Tidak ada satupun yang kekal dan tidak pula keberadaan kita dalam satu fasa itu berpanjangan dan berkekalan :)

Tuesday, 12 February 2013

Tahun ini

In the name of Allah, The One and Only Most Almighty.


Alhamdulillah, syukur kehadrat-Nya kerana masih diberi keizinan menghirup udara, meneruskan perjuangan, kembara yang seakan panjang tapi ringkas pada hakikatnya. Selawat serta salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W kerana berkat pengorbanan, perjuangan baginda bermandi darah, kita dapat merasai nikmat iman dan Islam itu sendiri. Ya Hanana~

Sudah 16. 16 tahun aku hidup di atas muka bumi Allah ini. Ya, sedar atau tidak, sudah 16 tahun. Banyak yang berlaku dan berlalu. Pahit, manis, semua telah kutelan. Dan alhamdulillah, diri ini masih kuat mengorak langkah meskipun dugaan dan cabaran, tidak kurang juga rintangan yang menyapa. Syukur. Kerana itulah yang mewarnai kehidupan kita. 


Dan tanpa sedar, sudah 4 tahun aku menimba, mengutip ilmu di bumi Bestari. Bersama sahabat sahabat yang setia bersama di sisi. Bersama guru guru yang tidak pernah jemu mencurah bakti. Bersama kakak kakak, adik adik, abang abang yang bermacam ragam berkongsi apa yang dihati. Semuanya kita dilakukan bersama. Dan pasti. Pasti berat hati ini mahu meninggalkan Bestari. Kerana hati ini dah sebati dengan cara hidup disana. Biah disana. 


Sahabat. Minggu suai kenal, orientasi tempoh hari benar benar memberi kesan dalam hati. Benar benar mencambahkan benih kasih dan sayang terhadap kalian semua. Sungguh, aku tahu. Banyak salah. Banyak silap. Banyak khilaf yang aku lakukan terhadap kalian, tapi percayalah. Banyak juga yang aku pelajari darinya. Kekadang, aku rasa 'kurang bijak'. Terasa bodoh (maaf, agak kasar bunyinya) atas tindak tanduk yang dah aku lakukan terhadap kalian. Bila difikir balik, rasa tak masuk akal, kan? 

Menuduh tanpa menyiasat. 
Musuh dalam selimut. 
Api dalam sekam. 
Main kayu tiga?

Ingat lagi tak kenangan kita ni? Apalagi? Hmm. Kebudak-budakan, kan? Tapi, itulah aku. Dahulu, dan in shaa Allah, aku akan berhijrah. Tunjuk ajar dipohon, bimbingan diperlukan.




Verily, Allah knows the best!

Buat sahabat sahabat yang dah menamatkan kembara di Bestari, 

-Laila                                -Ikmal 
-Sabrina                            -Naim
-Zunorain                          -Naufal
-Anis Amirah                     -Anwar
-Nazhan                            -Afiq Aiman
-Bozo                               -Lebai
         -dsb (aku tak ingat dah)

Jaga diri baik baik ye kawan. Jaga iman jugak. Bring Allah and Al Quran always, in your heart. Ihfazullah, yahfizuka. Ingat tu. Kalau kita 'jaga' Allah, Allah akan jaga kita. Peganglah dengan kata kata ni, sebab janji Allah tu pasti! Forget us never, tau! Bawa kenangan, memori, nostalgia kita bersama. Sama sama gelak, ketawa, sedih, suka, duka, nangis, senyum, sapa, salam, syukur, SAMBEST SMART. Semuanyalah! Genggam erat semua tu! Kat sana, tunjukkan. Buktikan, yang korang ni~

PRODUK SAMBEST.

Keluaran SAMBEST. Bawalah apa yang baik kat sini, ke sana. Zahirkan qudwah hasanah. Dengan IKHLAS. Aku bukan nak suruh riya' ye ni. Tapi bawalah diri korang yang dah sedia baik ni ke sana, dan menjadi yang lebih baik lagi daripada waktu korang kat SAMBEST. Dan mungkin jauh lebih baik daripada kitorang kitorang ni. Aku tau korang boleh. Sebab korang yang terpilih yang dah Allah pilih. Jadi, korang kene manfaatkanlah. Kitorang kat sini takleh la nak halang, takleh la nak lawan takdir Allah.  Tapi In shaa Allah, kitorang iringkan doa. Doa penghubung yang paling kuat, tau. 


Kita hanya mampu merancang, tapi Allah lah yang menentukan. Dan Allah jualah sebaik baik perancang. 

Ukhuwah fillah itu takkan pernah putus. Sebab ia Fillah. Kerana Allah. Kerana Allah sentiasa di hati kita. Di fikiran kita. Bersama kita. In shaa Allah. Ukhuwah Fillah Abadan Abada Ilal Jannah~ :)

Wahai sahabatku, aku menyayangimu kerana Allah Taala.

Antara golongan yang akan mendapat naungan Allah di hari akhirat kelak iaitu dua orang yang berkasih sayang kerana Allah Taala. Mungkinkah kita dalam kalangan golongan ini?

Wallahua'lam.